tisdag, oktober 09, 2007

Sprutor

Träna, äta rätt, sola solarium och ha sex. Det är en del av de aktiviteter som jag och många andra involverar i vår vardag. Nu finns det en fem dagars kur som gör dig smal, brun och kåt. Melanotan heter det och är ett syntetiskt hormon som utvecklades i mitten av 80 talet i Arizona. Målet var att uppnå solbränna utan att vistas i solen. Det ska öka sexlust och reducerar aptiten. Ämnet finns inte i pillerform utan måste injiceras. Nu har två norska syskon, Martine 20 & Niclas 23, provat den fem dagar långa sprutkuren och de är båda nöjda med resultatet. De är inte oroliga över eventuella bieffekter, utan litar på den utländska forskning som gjorts på preparatet. Ämnet är inte godkänt av det svenska Läkemedelsverket, men det är inte förbjudet att använda det. Men Niclas och Martine Remsøy är inte oroliga över negativa effekter och de spenderar gärna 2000 kronor om året för att bli bruna utan att ligga i solarium. Hela artikeln finns på Aftonbladets hemsida under kropp & hälsa. Jag har inte riktigt bestämmt mig om vad jag tycker ännu. Tanken i sig är ju super, frågan är ju om det verkligen fungerar. Jag skulle nog lätt kunna tänka mig att prova det, men att behöva använda sprutor dagligen känns inte så lockande. Om några år har det säkert utvecklats ännu mer, hunnit accepteras i Sverige och desutom börjat tillverkas i tablettform. I'm looking forward to it.

Övrig update, är hemma för tillfället med Maria. Känns supermysigt att ha spenderat förmiddagen tillsammans. Nu ska vi strax ta en sen lunch och sen har vi fullt upp båda två resten av dagen. Jag återkommer senare ikväll, puss o kram.

Inga kommentarer: