fredag, oktober 01, 2010

Me and my piano

Många undrar över mitt pianospel så det kanske är dags att skriva lite om det. Jag började spela när jag var fyra och ett halft. Spelade i många år och hade vad man kan kalla för karriär. Tävlade, hade konserter, fick stipendier, reste, hade en trio, hade spelningar och släppte en skiva 2002 när jag var fjorton år. Nu pratar vi klassiskt piano typ Bach, Beethoven, Mozart, you name it.
Några höjdpunkter har varit:


  • 1999, Unga Artister: andra plats.
  • 1999, Representerade Sverige i Litauen på pianofestival i Villnius.
  • 2001, RUM's solisttävling, Vänersborg: andra plats.
  • 2002, Signad av Nosag, släppte skivan "Yours Sincerely"
  • 2003, RUM's ensembletävling, Triolen: första plats.
  • 2003, Hade konsert i Konserthuset med SUSO [Pianokonsert nr 21 "Elvira Madigan"]
  • 2004, SPPF's tävling: första plats.
  • 2005, Steinway Pianofestival & tävling: första plats samt "The Steinway Student VIP prize".

Finns fler många fler datum och konserter att tillägga. Har iallafall spelat i Konserthuset, Berwaldhallen, Grünewaldsalen, Nybrokajen 11 och konserthus i andra städer och länder. Känns som en merit. Jag pratar inte så mycket om det som varit. Har hållit en låg profil sen jag började på Ackis. Kanske är dags att ta itu med detta igen och ansöka till en tävling? Hur som helst så finns nu sex av tretton spår från skivan på YouTube. Tack och lov inte omslaget med en knubbig fjortonåring, haha. Detta var ju 2002 och både mitt yttre och mitt pianospel har utvecklats och förändrats sen dess, thank god. Lägger upp två klipp så länge. This is a part of me.




Inga kommentarer: